Egészségügyi hatások

Az UV sugárzás fajtái, azok hatása

Az UV sugárzásnak három fajtája van:

  • Az UV-A sugárzás (a Föld felszínét elérő összes UV sugárzás 98%-a) a látható fényhez legközelebb eső, leggyakoribb kisenergiájú tartomány, amely a legkevésbé veszélyes az egészségre. Ez a fény jótékony hatást fejt ki a szervezetre, elősegíti a csontképződést és a pigmentképződést (barnulást). Hiánya az angolkórnak nevezett csontfejlődési rendellenességet okozza.
  • Az UV-B sugárzás (a Föld felszínét elérő összes UV sugárzás 2%-a) nagy energiájú sugárzás, amely az egészségre ártalmas, veszélyes sugárzás. Normális körülmények között elnyeli a Föld ózonrétege. Ha mégis nagy mennyiségben éri testünket, leégünk tőle, rákos elváltozásokat okozhat a bőrünkön, sőt szemünket is károsítja, és az immunrendszerünket is gyengíti!
  • Az UV-C sugárzás a legerősebb, a legártalmasabb és a legveszélyesebb sugárzás, de szerencsére az ózonréteg egyelőre teljesen kiszűri!

Az UV sugárzás egészségügyi értékei

Ezt úgynevezett „UV index”-el jelölik, és a Napból a Föld felszínére érkező maximális ultraibolya sugárzásnak a becslését adja. Ez a mutató, amelyet az Országos Meteorológiai Szolgálat tesz közzé, sokkal pontosabban mutatja a leégés veszélyét, mint a homérséklet-előrejelzés. Az UV index segítségével egyértelműen és könnyen meghatározható az UV sugárzás erőssége, és annak megfeleloen az óvintézkedések módja is a szabadban. Az UV index értékei nullától tartanak felfelé, a skála 1-től 10-ig terjed. Minél nagyobb az index számértéke, annál nagyobb annak a valószínűsége, hogy az UV sugárzás hatására egyre kevesebb idő alatt kialakulhat a bőr vagy a szem sérülése, károsodása. Európában nyár idején az index általában nem haladja meg a nyolcat, de lehet magasabb is, különösen a vízparti üdülőhelyeken. Az UV indexet számos országban a napi idojárás jelentés részeként közlik.

Forrás: http://www.poszeidon-mentok.hu/hirek.html

Hogyan barnul a bőr?

Természetes bőrszínünket a melanin nevű bőrfesték határozza meg. Ennek mennyiségét öröklődött tulajdonságaink határozzák meg. UV hatására a bőr mélyén levő melanocitának nevezett sejtek olyan folyamatot indítanak el, melynek során több melanin keletkezik. A lebarnulást a keletkezett melanin bőrfelületre jutása okozza. Az UV ugyanekkor a felső bőrfelület vastagodását is okozza. Ez a bőr természetes védekezése az UV – sugárzás ellen a leégés elkerülése érdekében. Az emberek különböző módon reagálnak az UV sugárzásra. A sötét bőrűek gyorsabban termelnek több melanint, míg az igen világos bőrű emberek bőre igen kevés melanint tartalmazhat, ezek az emberek sem a napon, sem a szoláriumban nem barnulnak.A természetes napozást túlzásba visszük, könnyen kaphatunk bőrleégést. A bőr természetes regenerálódó képességgel rendelkezik, de ha ezt túl gyakran vesszük igénybe, akkor túlterhelődik, ami a bőr végleges károsodását okozhatja.

D vitamin termelés

A D vitamin elengedhetetlen a jó egészséghez. A legtöbb európai túl kevés D vitamint kap, különösen a téli hónapokban, mivel ilyenkor a napfény kevés UV fényt tartalmaz. Egészségügyi tanulmányok bizonyították világszerte, hogy D vitaminnak milyen fontos szerepe van a megelőzésben:

  • a sejtek szintjén: mell-, vastagbél- és prosztata-rák,
  • a csontozat szintjén: osteoporosis, osteomalacia és combnyak-törés,
  • a szervek szintjén: magas vérnyomás, hypertensio, és szívbetegségek;
  • mentális szinten: SAD, pre-menstruációs szindróma, PMS, depresszió és általános közérzet;
  • auto-immun betegségek: sclerosis multiplex, 1. típusú diabetes, és rheumatoid artritis;
  • bőrproblémák: pl. psorisasis;
  • táplálkozási problémák;

A napfény a D vitamin legtermészetesebb és leghatékonyabb forrása

Orvosi és tudományos körökben egyöntetűen elfogadott tény, hogy az ember természetes állapotában a D vitamin 90 %-át a bőrön keresztül kapja, mégpedig a napfény által. Az ember úgy van „tervezve”, hogy csak 10 %-ot kapjunk táplálkozás által, tehát a napfény életfontosságú a számunkra oly szükséges D vitamin előállításában.

Manapság legtöbbünk mesterséges megvilágításban éli az életét, és nem részesülünk napfényben, melyet elődeink bőven élveztek a szabadban végzett munka folyamán. Ez nem segíti elő az optimális D vitamin szint fenntartását, és D vitamin raktárak építését, hogy a napsütésben szűkös téli hónapokra is kitartson. Megváltozott életvitelünk miatt legtöbbünk elégtelen D vitamin szinttel rendelkezik, még a tavaszi és nyári hónapok alatt is, nem beszélve a téli tartalékolásról. Ezért tanácsolnak elismert D vitamin szakértők legalább heti kétszeri ésszerű mértékű napozást, szoláriumozást.

Szoláriumozz mértékletesen, egészségesen

Az alábbi szabályokat tartsd be:
  • A kézdők fokozatosan szoktassák bőrüket,
  • csak mértékletesem szolizz,
  • soha ne égj meg,
  • védd anyajegyeidet, szemölcseidet,
  • használj védőszemüveget!

Hogyan kell szoláriumozni?

A kérdés nagyon egyszerűnek tűnhet és ennek ellenére mégis nagyon sokan nem tudják, hogyan kell szoláriumozni, hogy a lehető leggyorsabban, legszebben barnuljanak le úgy, hogy megőrízzék bőrük egészségét. Napozni, szoláriumozni egyaránt jó dolog, nem csak a szép barna bőrért, ami karcsúbbnak mutat minket és az izmainkat kiemeli, hanem a szervezetünk D-vitamin szükségletének kielégítésére is. Ha megtanuljuk, hogyan is kell ezt csinálni, nem csak szépek, divatosak lehetünk, de a szervezetünk, beleértve a bőrünk egészségét is megőrízhetjük hosszú távon.
A szoláriumozási tanácsainkat ITT olvashatod!

Tévhitek a szoláriumozásról

„A szoláriumozással szerzett barnaság egyáltalán nem nyújt védelmet a napozáskor”

A bőr védekező mechanizmusa:

  • Az ultraibolya fény hatására a bőr festékanyagot (melanint) termel.
  • Az ultraibolya fény hatására a bőr elszarusodott hámrétege megvastagszik.

A bőr megnöveli a belső „faktorozottságát”, hogy kevesebb UV fény jusson át rajta.
Minél barnábbak vagyunk annál nagyobb a belső faktorszámunk. A bőr belső faktor száma elérheti a 30 faktort.

„Az Ultraibolya sugárzás bármely fajtája a legkisebb mennyiségben is káros”

Az UV fototerápiás alkalmazásai

  • Pikkelysömör,
  • atópiás ekcéma,
  • vitilligo.

„A szolárium káros!”

Az ultraibolya sugárzás mértékei

UV hatás

Kevés UV fény = D-vitamin hiány

  • Csontritkulás
  • Szív, érrendszeri panaszok
  • Autoimmun betegségek
  • Angol kór
  • Mellrák
  • Prosztatarák
  • Vastagbélrák

Sok UV fény = káros hatások

  • Leégés
  • Bőröregedés
  • Napallergia (fotokontakt allergia)
  • Csalánkiütés (urticaria solare)
  • Bőrrák (basalioma)